International Trade & Finance

មេរៀនទី ១                  [ ហេតុអ្វីប្រជាជាតិធ្វើពាណិជ្ជកម្ម ? ]

​                                                                                សំនួរ និង ចំលើយ


១- ហេតុអ្វីបានកើតនូវជំនួញអន្តរជាតិ ?
«ច» មានកត្តាមួយចំនួនដូចខាងក្រោមដែលនាំអោយមានការកើតនូវជំនួញអន្តរជាតិ ៖
  1. ស្វែងរកប្រាក់ចំនេញ
  2. បំពេញតំរូវការ
  3. ភាពតូចចង្អៀតនៃទីផ្សារក្នុងស្រុក ។
២- តើការធ្វើជំនួញអន្តរជាតិមានផលប៉ះពាល់អ្វីខ្លះ ?
«ច» ការធ្វើជំនួញអន្តរជាតិមានផលប៉ះពាល់ដូចជា បាត់បង់ផលិតផល ឬផលប្រយោជន៍ក្នុងស្រុក។

 ៣- ចូរអោយនិយមន័យនៃឧត្តមភាពដាច់ខាត (Absolute Advantages) ?
«ច» ឧត្តមភាពដាច់ខាតគឺជាជាលទ្ធភាពរបស់ប្រទេសមួយដែលអាចផលិតនូវទំនិញបានច្រើនជាងគេ បើធៀបជាមួយប្រទេសដ៏ទៃ ។

៤- ចូរអោយនិយមន័យនៃឧត្តមភាពប្រៀបធៀប (Comparative Advantages) ?
«ច»  ឧត្តមភាពប្រៀបធៀបគឺជាលទ្ធភាពរបស់ប្រទេសមួយដែលអាចផលិតនូវទំនិញ ហើយលក់បានថ្លៃជាងប្រទេសដទៃ (ថ្លៃធៀប) ។



៥- ចូរអោយនិយមន័យនៃតំលៃឱកាស (Opportunity Cost) ?
«ច» តំលៃឱកាសគឺជាកត្តាកំនត់រួមដែលអាចអោយប្រទេសពីរធ្វើការប្រៀបធៀបនូវផលិតភាពរវាងគ្នា និងគ្នា ដើម្បីជំនួសមកវិញនូវឱកាសនៃតម្លៃ ។

៦- ការពង្រីកនៃសហគ្រាសមួយផ្តល់នូវលទ្ធភាពអ្វីខ្លះ ?

«ច» ការពង្រីកនៃសហគ្រាសមួយផ្តល់នូវលទ្ធភាពដល់ការធ្វើវិបុលកម្មដោយបង្កើតជាក្រុមពលកម្ម ដែលមានជំនាញដែលតាមរយៈក្រុមពលកម្មនេះអាចអោយក្រុមហ៊ុនឯកជនទាញយក ផលប្រយោជន៍បាន។ ហើយការធ្វើវិបុលកម្មនេះជាទូទៅ រោងចក្រតែងតែនាំមកនូវការបង្ករបង្កើត និង​ការអភិវឌ្ឍន៍នូវ ហេត្ថារចនាសម្ព័ន្ធសំខាន់ៗ ។


=====================================================


មេរៀនទី ២         [ សមាសភាពទំនិញប្រើប្រាស់នៃពាណិជ្ជកម្ម ]

​                                                                                សំនួរ និង ចំលើយ


១- អ្វីទៅជា labor intensive ?
 «ច» labor intensive​ គឺសំដៅទៅលើលទ្ធភាពនៃប្រទេសមួយដែលអាចផ្តល់នូវកំលាំងពលកម្មដែល អត់ធន់នឹងការងារហើយមានតំលៃថោក ។

២- អ្វីទៅជា Capital Intensive ?
‍«ច» Capital Intensive គឺសំដៅចំពោះលទ្ធភាពនៃប្រទេសដែលមានធនធានអាចធ្វើការទូទាត់សងចំពោះកំលាំងពលកម្មដែលមានតំលៃថ្លៃ ។

៣- អ្វីទៅជាជំនាញរបស់មនុស្ស Human Skills ?
«ច» ជនាញរបស់មនុស្ស គឺនិយាយពីកំលាំងពលកម្មដែលមានវិជ្ជាជីវ ។

៤- អ្វីទៅជាវដ្តនៃផលិតផល Product Cycle ?
‍«ច» វដ្តនៃផលិតផល គឺនិយាយពីផលិតផលដែលចាប់ផ្តើមផលិត រហូតដល់មានការទទួលស្គាល់ជាផលិតផលគំរូ ។

៥- តើការប្រកួតប្រជែងតាមបែប Monopoly មានផល់ប្រយោជន៍អ្វីខ្លះសរាប់អ្នកប្រើប្រាស់ ?
«ច» ការប្រកួតប្រជែងតាមបែប Monopoly មានផល់ប្រយោជន៍២សំរាប់អ្នកប្រើប្រាស់ ៖
  • វាបង្កើតអោយមានក្រុមហ៊ុនធំៗជាច្រើនដែលផលិតផលិតផលច្រើនមុខផ្សេងៗគ្នា ។
  • ដោយសារក្រុមហ៊ុននីមួយៗអាចផលិតទំនិញក្នុងបរិមាណច្រើន ហើយថ្លៃដើមទាបសមរម នាំអោយទំនិញទាំងនោះលក់ក្នុងតំលៃថោក ។

៦- តើអ្វីជាពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិឧស្សាហកម្ម ?
‍«ច» ពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិឧស្សាហកម្ម គឺជាការដោះដូរទំនិញដែលមានលក្ខណៈខុសគ្នារវាងប្រទេសមួយ ទៅប្រទេសមួយផ្សេងទៀត ។ ហើយពាណិជ្ជកម្មប្រភេទនេះភាគច្រើនត្រូវបានធ្វើឡើងរវាងប្រជាជាតិដែលមានកត្តាអនុគ្រោះពី ធម្មជាតិ ។

៧- តើអ្វីជាពាណិជ្ជកម្មផ្ទៃក្នុងឧស្សាហកម្ម ?
«ច» ពាណិជ្ជកម្មផ្ទៃក្នុងឧស្សាហកម្ម គឺសំដៅដល់ការធ្វើពាណិជ្ជកម្មតាមមធ្យោបាយ២យ៉ាងលើ ទំនិញមួយស្រដៀងគ្នា។ ហើយគេសង្កេតឃើញថាពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិប្រភេទនេះ មានចំណែកធំធេង ដែលភាគច្រើនត្រូវបានធ្វើឡើងរវាងប្រទេសឧស្សាហកម្មនានា ដែលកត្តាអំណោយផលដែលខ្លួនមានការកើនឡើងដូចគ្នា ។

៨- តើ Oligopoly Competition គឺជាអ្វី ?
«ច» Oligopoly Competition គឺជាការប្រកួតប្រជែងដែលក្រុមហ៊ុនធំប្រើប្រាស់ដើមទុនធំ និងមាននិន្នាការផ្សំគំនិតគ្នា ។

៩- ដូចម្តេចដែលហៅថា Sector Specific Sector ?

«ច» Sector Specific Sector គឺជាលទ្ធផលដែលទទួលបានដោយការផលិត ឬក៏ដាំដុះដោយផ្អែកទៅ លើលក្ខណៈពិសេសស្ថានភាពនៅក្នុងតំបន់មួយ ហើយធ្វើអោយតំលៃផលិតផលនោះមាន លក្ខណៈខុសគ្នា ។


========================================================


មេរៀនទី ៣           [ របាំងមិនមែនពន្ធគយចំពោះពាណិជ្ជកម្ម ]

​                                                                                សំនួរ និង ចំលើយ



១៥- តើQuotas ជាអ្វី​ ?
«ច» Quotas ជាការដាក់បត់បញ្ជារបស់រដ្ឋាភិបាលក្នុងការកំណត់ការនាំចេញ និងការនាំចូល ។

១- តើ Quotas មានប៉ុន្មានប្រភេទ ? អ្វីខ្លះ ?
«ច» Quotas មាន៣ប្រភេទគឺ ៖
  1. មិនបង់ពន្ធ មិនកំណត់បរិមាណ (Free tax, free amount)
  2. មិនបង់ពន្ធ តែកំណត់បរិមាណ (Free tax, but amount is limited)
  3. បង់ពន្ធ និងកំណត់បរិមាណ (Pay tax, and amount is limited)

២- តើបរិមាណកំណត់ការនាំចូលមានលក្ខណៈរួមយ៉ាងដូចម្តេចខ្លះ ?
«ច» បរិមាណកំណត់ការនាំចូលមានលក្ខណៈរួមដូចខាងក្រោម ៖
  • ការពារទំនិញក្នុងស្រុក
  • យកចំនេញពីការនាំចូល
៣- ឥទ្ធិពលខាងសេដ្ឋកិច្ចរបស់ Quota មានអ្វីខ្លះ ?
«ច» ឥទ្ធិពលខាងសេដ្ឋកិច្ចរបស់ Quota មាន ៖
  • ធ្វើអោយថ្លៃកើនឡើង
  • តាំខ្លួនវាដួចជាពន្ធនាំចូលដែរ ។

៤- ចូរអោយនិយមន័យនៃ Binding ?
«ច» Binding​ គឺជាការបែងចែកដែលមានការត្រួតដែលមានរយៈពេលខ្លី នូវអ្វីដែលត្រូវបាន គេនាំចូលតាមរយៈលក្ខខ័ណ្ឌទីផ្សារសេរី​ ។

៥- ដូចម្តេចដែលហៅថាការកំរិតនាំចូលដោយស្ម័គ្រចិត្ត (VERs)
«ច» ការកំរិតនាំចូលដោយស្ម័គ្រចិត្ត គឺជាកិច្ចព្រមព្រៀងទ្វេរភាគី រវាងរដ្ឋាភិបាលពីរដែល តាមរយៈនោះ ប្រទេសនាំចេញកំណត់នូវការនាំចេញរបស់ខ្លួន នូវផលិតផលជាក់លាក់មួយ (ឬផលិតផលច្រើន ) ទៅប្រទេសដែលអោយនាំចូល ។

៦- តើ Buffer Stocks ជាអ្វី​ ?
«ច» Buffer Stocks គឺសំដៅចំពោះការកំណត់នូវតំលៃជាអតិបរមា និងអប្បរមាចំពោះរបស់ ប្រើប្រាស់ដើម្បីថែរក្សារាងៗខ្លួនដោយការលក់ ឬការទិញចេញពីស្តុកបណ្តាលដែលជាបញ្ហា ក្នុងការប្រើប្រាស់ ។​ ក្នុងករណីនេះទីសដៅនេះគឺដើម្បីអោយតំលៃស្ថិតនៅក្នុងវិសាលភាព ដែលបានកំនត់ទុកជាមុន ។

៧- តើក្រុមហ៊ុនអន្តរជាតិ Carter ជាអ្វី ?
«ច» គឺជាក្រុមហ៊ុនអន្តរជាតិដែលបន្តនូវឥរិយាបថផ្តាច់មុខក្នុងស្រុកចូលទៅក្នុងទីផ្សារអន្តរជាតិ នៅពេលក្រុមហ៊ុនអាជីវកម្មដូចគ្នាបានបោះទីតាំងនៅក្នុងប្រទេសផ្សេងៗគ្នា ឬក្រុមមួយនៃរដ្ឋាភិ បាលដែលបានយល់ព្រមកំនត់នូវការប្រកួតប្រជែង និងធ្វើនិយតកម្មក្នុងទីផ្សារ និងការដាក់កំរិត ទៅលើពាណិជ្ជកម្មនៅក្នុងមធ្យោបាយមួយចំនួន ។

៨- ចូរអោយនិយមន័យនៃពាក្យ និយតកម្ម ?
«ច» ជាការកែតម្រូវ ឬការតម្រូវ ។

៩- OPEC ជាអ្វី ?
«ច» OPEC ជាក្រុមហ៊ុនអន្តរជាតិដែលសំដៅចំពោះក្រុមប្រទេសដែលធ្វើការផលិតប្រេងឆៅហើយ នាំចេញទៅទីផ្សារអន្តរជាតិ អង្គការនេះបានទទួលជោគជ័យក្នុងការកំណត់ថ្លៃប្រេង និងចំនួនផលិត ដោយសមាជិកនៃ OPEC ។

១០- រដ្ឋាភិបាលបច្ចេកទេស និងបទបញ្ញត្តិផ្សេងៗជាអ្វី ?
«ច» គឺជាបទបញ្ញត្តិបច្ចេកវិទ្យាមិនក្លែងក្លាយដែលកើតឡើងដោយឡែកពីគ្នា តទល់ទៅនឹងការនាំ ចូល ឬជាបទបញ្ញត្តិដែលបានបង្កើតគម្រោងដំបូងដោយមានការហាមមិនអោយនាំចូល ។

១១- Local content requirement (Law) ជាអ្វី ?
«ច» ជាបទបញ្ញត្តិមួយដែលត្រូវបានគេដឹងថា ជាសេចក្តីត្រូវការបរិមាណតាមតំបន់ដែលបញ្ជាក់ថា ផ្នែកអប្បរមារមួយនៃផលិតផលសំរេចដែលត្រូវបានគេផលិតនៅក្នុងស្រុក។

១២- តើការលៃលកពន្ធតាមព្រំដែន (Border Tax Adjusments) ជាអ្វី ?
«ច» ជាបទបញ្ញត្តិនៃការបន្ថយពន្ធដោយប្រយោលសំរាប់អ្នកនាំចេញ ឬក៏ការបន្ថយតំលៃនាំចេញ ។ ពន្ធប្រយោលគឺជាការហូតពន្ធតែលើផលិតផលនៅដំណាក់កាលវិវឌ្ឍន៍ខ្លះៗនៃការផលិតរបស់ផលិត ផល ។

១៣- Dumping ជាអ្វី ?
«ច»​ ជាការលក់បង្ខូចថ្លៃនៅក្រៅប្រទេស កើតឡើងនៅពេលរបស់ប្រើប្រាស់ត្រូវបានគេលក់ទៅ អោយអ្នកទិញបរទេសនូវតំលៃទាបជាងតំលៃដែលបានដាក់សំរាប់ផលិតផលដូចគ្នានៅលើទីផ្សារ ក្នុងស្រុក។

១៤- Dumping មានប៉ុន្មានប្រភេទ ? អ្វីខ្លះ ? ចូរពន្យល់ពីប្រភេទនីមួយៗ ?
«ច» មាន៣ប្រភេទដូចខាងក្រោម ៖
  1. Sporadic dumping ៖ ជាការចំណាយចោលទៅទីផ្សារក្រៅពីប្រទេសចំពោះផលិតផលដែលជិត លើសថ្ងៃកំណត់ ឬក៏ស្តុកលើសនៅក្នុងឱកាសមួយដូចគ្នាទៅនឹងការលក់ក្នុងស្រុក ហើយនិង ប្រសិទ្ធភាពវាស្តួចស្តើងណាស់ ។
  2. Predatory dumping ៖​ ជាការលក់បែបជញ្ជក់ឈាម ដោយដាក់ថ្លៃអោយទាបដើម្បីអោយក្រុម ហ៊ុនគូរប្រកួតប្រជែងតូចៗដួល ។ ហើយក្រោយពីគូរប្រកួតប្រជែងដួល គេនឹងដំឡើងថ្លៃ ព្រោះនៅលើទីផ្សារមានតែខ្លួនគេមួយ ។
  3. Persistent dumping  ៖ ជាការចាប់ផ្តើមដាក់លក់ដំបូងដោយដាក់តំលៃខ្ពស់ ព្រោះនៅលើទីផ្សារ មានតែខ្លួនគេមួយ។

1 comment:

  1. តើadminមានឯកសារមេរៀនទេ? បើមានអាចចែករំលែកបានអត់? អរគុណ!!

    ReplyDelete